Originaltitel:
Bright-sided. How the relentless promotion of positive thinking has undermined
America
Översättare: Hans O. Sjöström
Leopard förlag 2009
ISBN: 978-91-7343-334-1
Av Linda Wahlund
När Barbara
Ehrenreich under en rutinundersökning fick diagnosen bröstcancer ställde
hon sig först oförstående. Under processen att ta till sig budskapet sökte hon
information och fann då en veritabel uppsjö av organisationer – allt från
ideellt drivna till vinstdrivande bolag. Den gemensamma nämnaren var det
positiva budskapet. Man menade att cancern ”kunde vara det bästa som har hänt
dig”. Det fanns inget utrymme för tvivel, sorg eller ilska. Tvärtom, dessa
känslor möttes med avståndstagande eftersom de negativa känslorna kunde påverka
tillfrisknandet. Budskapet var att om man bara var tillräckligt positiv så
skulle cancer försvinna oavsett medicinsk behandling. Negativa känslor skulle
därmed ha motsatt effekt.
Barbara
Ehrenreich har inga problem med
bilden av den positiva amerikanen och medger att det är en del av den
amerikanska patriotismen och en grundbult i den ”amerikanska drömmen”.
Konflikten ligger i det faktum att detta krav på evig positivism har, i stora
delar av samhället, skapat en kultur där människor som manar till eftertanke
eller som framför en avvikande åsikt stämplas som negativa influenser som skall
tystas och undvikas. I boken visar hon på exempel från den amerikanska
finanskrisen och hur man valde att bortse från alla varningssignaler. Anställda
på de stora finansinstituten som varnade för den enorma obalans som uppstod i
den ekonomiska sektorn motarbetades och blev i vissa fall blev uppsagda.
Författaren gör vidare en djupdykning i det samband
hon ser ur ett religiöst perspektiv. Hon pekar på utvecklingen som skett från
kalvinismens intåg fram till dagens syn på den kristna religionen inom den sfär
som håller positivismens fana högst det vill säga de som vi i Sverige kallar frireligiösa.
Det är här som jag hittar bokens svaga punkt för en svensk publik. Barbara Ehrenreich analyserar denna
aspekt ganska djupt och utan en grundkunskap om den religiösa kartan i USA så
gör detta att jag uppfattar texten, i dessa partier, som ganska
svårgenomtränglig.
Barbara
Ehrenreich ironiska skriftspråk
flyter annars lätt när hon ifrågasätter hur en hel bransch har lyckats dupera
och skapa en blomstrande marknad av människor i kris.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar