Mattias
Kling:
Only Young
Twice – Historien om Europe
Kalla Kulor Förlag
ISBN: 978-91-85535-83-5
Jag tror att väldigt få svenskar egentligen begriper hur
stora Europe egentligen var när de
stod på toppen av sin karriär. Ännu färre lär känna till alla de turer som
pågick bakom succébandet i form av management, inre stridigheter och inte minst
skattetrubbel. Därför är det extra välkommet att Mattias Kling skriver en bok om just detta! Det är en saklig beskrivning
av vad som egentligen hände, historia om hur bandet egentligen blev till och
till och med barnsdomsbetraktelser av de inblandade, de som så småningom ska
bilda Europe!
Rent innehållsmässigt är det här alltså en guldklimp! Det
finns mycket information mellan pärmarna som består av knappt 400 sidor. Och
det känns nästan som att det är snålt tilltaget på sina ställen, att det
egentligen fanns mer att berätta men som strukits av utrymmesskäl. Vi ska ha
klart för oss att det inte handlar om någon skandalbok även om det berättas om
en hel del äventyr som inte är särskilt smickrande för de inblandade. Den känns
ordentligt researchad och baserad på uttalanden från folk i bandet och de som
har levt väldigt nära mångmiljonindustrin Europe.
Detta för oss osökt in på ett av de två problem som jag
kände när jag läste boken. Kling har
en del språkliga ticks för sig och slutför sina citat allt för ofta med ord som
”har han berättar” eller ”säger han”. Man får naturligtvis byta ut han mot ett för
sammanhanget passande namn. Under första halvan av boken eller i alla fall omkring
100 sidor fann jag detta oerhört irriterande, sen släppte det något och
antingen vande jag mig eller så förändrades beskrivningarna något.
Det andra problemet är egentligen inget problem och jag
gillar egentligen greppet om det bara hade gjorts fullt ut. I början av boken
kallar Kling Joey Tempest för Jocke, vilket är helt i sin ordning med
tanke på att han heter så och att Joey Tempest
är ett artistnamn. Likaså kallas John
Norum för Jonta. Detta förändras
i och med att tiden går och framgången är ett faktum. Författaren slutar kalla
dem för detta och övergår till Joey
Tempest och John Norum.
Problemet är bara att han sedan åter refererar till åtminstone Norum som Jonta senare i boken vilket förtar den briljanta finessen av det
hela.
Men nu ska vi inte tala negativt! För det mesta med boken
är trots allt positiva aspekter. Och detta även om man redan känner till en hel
del av det som hände bandet under dess uppgång och fall. Mattias Kling har använt sig av källor som känns oerhört insatta
och trovärdiga, bland annat Anders
Tegner som är idogt citerat! Det är väl i sig föga förvånande då mycket är
hämtat från Okej – en tidning som är lika synonymt med åttiotalet som med min
uppväxt!
Historien är tydligt uppdelad i bra kapitel som var och
ett berör en precis lagom tidsrymd. Som jag tidigare nämnde är det ingen
skandalbok men det går helt enkelt inte att komma ifrån att skriva om bandets
knullande och Kee Marcellos
drogmissbruk. Detta är något som också bekräftas i Kee Marcellos memoarer – Rockstjärnan
Gud Glömde, som hänvisas till ibland. Det hänvisas också frekvent till Anders Tegners bok Den Stora Rockdrömmen som i och med detta numera står på min lista
över böcker att införskaffa (och recensera). Det gör förresten också Access All Areas, också den av Tegner.
Det här är boken som slutligen slår hål på alla
spekulationer om vad som hände med bandet, varför de la ner verksamheten efter fem
skivor och varför de gjorde comeback tretton år senare med Start From the Dark. Alla skattetrubbel utreds på djupet även om det
naturligtvis finns flera siffror att sätta sig in i för den intresserade. Det
finns som sagt en mycket intressant bakgrund men vad framtiden bär i sitt sköte
kan man bara sia om.
En Jävligt bra bok , jag har den bara i pocket tyvärr.
SvaraRaderaLyckligtvis är ju texten samma oavsett. Visst, riktiga böcker är snyggare i hyllan och är man samlare ska man förstås ha det, men jag tycker ofta att pocket duger fint. Billigare är det också ju! :-)
Radera