tisdag 4 mars 2014

Stina Nilsson – Luftens Sötma


Utgiven av: BoD
ISBN: 9789174634631

För ett par veckor sedan blev jag kontaktad av författaren till den här boken – Stina Nilsson. Det är väl det nya sättet att sprida sina alster på, att ge ut dem själv och sedan jobba stenhårt på at de får den uppmärksamhet de behöver. Jag fick instruktioner om hur jag skulle gå till väga om jag ville ha ett fysiskt exemplar att recensera och att recensera utifrån en digital kopia tillhör verkligen undantagen för mig. Jag har vid något enstaka tillfälle provat men det är verkligen inte min grej med läsplattor etc.

Ändå tvekade jag inför denna möjlighet att läsa något som jag normalt inte skulle titta två gånger åt. Det fanns flera anledningar till det, samtliga rotade någonstans i tidsbrist. För det första läste jag redan två böcker som jag själv såg ett nöje i, varav en skulle vara underlag för ett ganska stort projekt. För det andra hade jag redan åsidosatt mina två böcker för ett annat recensionsobjekt. När man får recensionsexemplar måste man prioritera om, vilket innebär att de egna böckerna vackert får förpassa sin nedåt i prioriteringshögen. För det tredje stod jag i begrepp att opereras och jag var osäker på hur mycket detta skulle påverka mig och för hur lång tid.

Så jag funderade. Mitt tidigare åtagande, som jag alltså varit ”tvungen” att slinka emellan med, var tämligen lättläst och utan allt för många sidor. Den här var heller inte alltför tjock, ca 90 sidor. Det borde gå ganska enkelt även om jag skulle vara utslagen några dagar. Sagt och gjort; häromdagen påbörjade jag denna diktsamling.

Som jag sa så är det här en bok jag knappast skulle titta åt två gånger i bokhandeln, knappast en gång heller om jag ska vara ärlig. För det första är det en tunn liten sak och jag har på senare tid börjat tycka om estetiken hos rejäla klossar. Men nu är det ju inte utsidan som räknas utan insidan. Är bara innehållet klokt nog spelar varken omslaget eller tjockleken någon roll. Dikter är inte riktigt min grej. Det finns diktare som jag är väldigt förtjust i och i synnerhet enstaka dikter men det är inte många och jag sneglar åt Gustaf Fröding, Nils Ferlin, Tage Danielsson och naturligtvis Cornelis Vreeswijk när jag säger det. Jag tror aldrig jag har läst en diktsamling från pärm till pärm och handlar det om längre poem är det heller inte vardagssyssla att läsa dem.

Ändå gav jag mig på denna, trots att jag med största sannolikhet visste att innehållet inte skulle komma i närheten av den typen av diktande som jag uppskattar. Man måste vidga vyerna kan man säga. Det står jag för och det var kanske just det jag var beredd att göra. Kanske ryktes jag med av texten på bokens baksida – Stina är inte som alla andra, hon har tagit sig upp igen efter två hjärnblödningar. Alldeles oavsett litterära kvaliteter är det något att uppmärksamma.

Nåja. Ungefär halva boken, eller lite mer, består av ganska konventionella dikter. Jag kan inte säga att jag egentligen förstår dem. Någon enstaka tar sig fram till mitt bröst och börjar kännas medan de flesta är obegripliga. Det är det som är lite grejen med diktkonst. Dikter behöver inte rimma, de behöver inte nödvändigtvis rytm av kända versfötter. De behöver inte vara förklarliga och de behöver inte vara rationella. Diktens viktigaste egenskap är att de ska kännas i hjärtat!

Sista delen här lite annorlunda. Det är väl fortfarande dikter på ett sätt men uppställningen av dem är annorlunda. Det blir mer som korta berättelser men ämnena är så naiva att det bara måste finnas en metaforisk mening med dem. Det är förresten också en av diktkonstens styrkor. Det finns förmodligen lika många uppfattningar om dess innebörd som det finns läsare. Självklart finns det inte lika många av dessa metaforiska berättelser som av de mer regelrätta dikterna. I genomsnitt kanske dessa längre berättelser är på tre eller fyra sidor. Även här är de flesta av dem obegripliga för mig men det är någon som fångar mitt intresse och som jag kan ta till mig, något som känns direkt i hjärtat!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar