torsdag 14 juni 2012

KG Johansson: Rock And Roll



KG Johansson
Rock And Roll
Utgiven av: Reverb
ISBN: 978-91-85697-45-8

De böcker jag hittills har recenserat av KG Johansson har alla innehållit någon form av existentiell filosofi, eller för den delen dito nihilistisk sådan. Det har varit fantasifulla berättelser som kanske inte har varit traditionell science fiction men som i alla fall berört ämnen som inte ligger helt i linje med det självklara och verklighetsnära. Han har haft en benägenhet att skildra sexuella situationer på ett mycket målande sätt utan att för den delen bli ekivok, och det har alltid funnits någon form av slutknorr som bundit ihop alltsammans.

När jag så börjar läsa den här boken förefaller det mig först att vara en ungdomsbok. Det känns som att språkbruket är sådant och själva historien skildrar många unga killars drömmar, att spela rockmusik, festa och så tjejer förstås. Det är så långt ifrån science fiction man kan komma helt enkelt! Men allt eftersom jag läser om de inbördes relationer som killarna i bandet har, deras respektive etc. desto mer intresserad blir jag. Det är inte särskilt svårt att räkna ut att det kommer att bli konflikter. Det står helst klart väldigt tidigt i boken även om KG kanske inte skriver det rakt ut. Jag vänjer mig också vid språkbruket snabbt och konstaterar att det är skrivet genom huvudpersonens perspektiv, som visserligen är lärare men inte mycket äldre än sina elever och som egentligen bara är riktigt fri när han får lira rock and roll. Det märks tydligt att KG är insatt i ämnet rock and roll! Det är inte för intet han var professor i rockmusik fram till 2006. Han refererar till än det ena än det andra med en fullständig kontroll. Jag räknar mig själv till det mer kunniga på området men jag har verkligen inte koll på allt som KG nämner här. Det är också frågan om teoretiska benämningar på ackordsföljder, tonarter och liknande som är rena grekiskan för de flesta.

Tantsnusk är ju ett etablerat begrepp numera men efter den här boken kanske vi även få placera rocksnusk bland terminologin. Det är nämligen inte en bok utan sex, men framförallt handlar den om relationer. Folk som träffas, one night stands, otrohet och långvariga förhållanden som kanske borde ta slut för allas bästa.

Men hur är det med de filosofiska aspekterna då? Jodå, det finns där! Det är kanske inte frågan om vare sig existentiella eller nihilistiska vinklar men det finns helt klart en röd tråd genom hela boken, vad är egentligen Rock And Roll? Det visar sig vara en fråga som inte är helt lätt att svara på och som Kee Marcello så träffande citeras på baksidan ”Rock and Roll går inte alltid att förstå med intellektet… rock and roll känns i kroppen …” är det verkligen ett abstrakt begrepp. Sannolikt är det också synnerligen subjektivt och olika sanningar gäller från person till person. Efter att ha läst boken har jag min uppfattning klar! Det hade jag i och för sig redan innan också men efter de knappt 300 sidorna har jag fördjupat min förståelse för begreppet och vad det innebär.

Men oavsett om det är en ungdomsbok, vilket jag inte är helt säker på, eller rocksnusk var det helt klart en underhållande bekantskap! Den kanske inte levererar några varaktiga problem att funderar över men faktum är att jag hade svårt att lägga ifrån mig den mellan kapitlen. KG verkar ha bemästrat konsten att göra så intressant som möjligt vid varje naturlig paus och det är aldrig så intressant som mellan kapitlen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar