torsdag 13 december 2012

Traci Lords - Nattens Barn



Översättning: Katarina Jansson
Utgiven av: Prisma
ISBN: 9789151843131

Det finns inte många porrskådisar som har satt sig så djupt i folksjälen som just Traci Lords. Det finns kanske ett par till som alla och envar, oavsett om man är intresserad av porrbranschen eller inte känner till. Men särkslit många är det inte. Här känner jag att det är läge att faktiskt be Traci om ursäkt för att jag inleder på detta vis men jag känner mig nödd och tvungen att börja från början. Om och om ingen konstaterar nämligen Traci Lords att hon verkligen inte vill vara förknippad med porrbranschen utan att hennes senare karriär ska tala för sig själv.

Jag förstår henne för när man börjar läsa hennes biografi så inser man att det handlar om en nattsvart neråtgående spiral in i fullständig dekadens! När allt ser ut att inte kunna bli sämre så är det just det som händer! Det verkar inte finnas någon hejd på de olycksbådande omständigheterna som drev henne till porrbranschen. Det är i särklass den mest gripande biografi jag någonsin har läst! Faktum är att det inte bara var svårt att lägga ifrån sig den, jag kände att jag ideligen längtade tillbaka till den och ville veta mera, och mera, och mera…

Tonen sätts egentligen redan innan själva boken börjar med några oerhört tänkvärda ord som jag processade om och om igen. Några namn har ändrats för att skydda de skyldiga, mina advokater säger att det måste vara så, världen är konstig. Men detta i åtanke kan det helt enkelt inte bli någon lycklig historia som spelas upp framför ögonen på läsaren!

Ungefär halva boken består av denna neråtgående spiral. Skandalen med den underåriga Traci Lords uppdagas och Traci blir äntligen fri – kan man tro! För det är sannerligen inte fallet. Hon beskriver mycket målande de innersta tankar om skuld och skam som hon brottas med i åratal och hur hennes frekvent förekommande terapisessioner hjälper henne att förstå vad det är som händer med henne själv. Hon säker efter svar men de sitter oerhört djupt och kommer inte att komma fram så lätt. Hon beskriver hur hon har behövt åratal för att förstås vad som har hänt med henne och att det inte är hennes fel att hon våldtagits och utnyttjats av samvetslösa typer som bara ville tjäna pengar på henne. Det är en tragisk historia!

Men det vänder och börjar gå rätt väg för Traci också. Kampen är inte slut, hon förknippas med sitt förflutna och kommer nog att göra det för resten av sitt liv skulle jag tro. Men hon verkar han kommit till freds med sitt förflutna och begravt alla liken som länge spökande för henne. Hon har varit oerhört företagsam och fått bättre och bättre skådespelarroller. Hon har gjort musik och hon har äntligen blivit accepterad för den hon är!

Att påstå att det här är rekommenderad läsning vore att underdriva ganska grovt. Jag har sällan eller aldrig varit så engagerad i ett livsöde som när jag läste första halvan av den här boken. Missförstå mig inte, även den lyckligare delen av historien är intressant men höll mig inte lika fängslad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar