tisdag 8 januari 2013

Philip Stokes – Filosofi: 100 Stora Tänkare



Översättningen fackgranskad av: Professor Ingemar Nordin
Utgiven av: Arctic
ISBN: 978-1-84193-802-8

Jag måste erkänna att de allra flesta av namnen som nämns i den här boken är helt främmande för mig. Jag anser mig visserligen ha begagnat mig av amatörfilosofi i rätt många år men mer på djupet när det gäller vem som har tänkt vad, har jag inte gått. Några undantag förstås. Det är intressant att få en mera överskådlig syn över historien eftersom boken är strukturerad i någorlunda kronologisk ordning. Hänvisningarna mellan filosoferna är däremot svår för mig att följa eftersom jag inte riktigt minns vilken filosof som stod för vilken filosofi redan efter några få sidor. Jag har helt enkelt svårt att koppla ihop namnen med vad de står för.

Varje filosof har ett eget uppslag med en bild och ett citat samt ett stycke text som talar om de viktigaste verken och den övergripande informationen över vad personen i fråga stod för. Det blir en liten lexikonsk känsla över det och jag funderar över om det är meningen att man ska läsa den från pärm till pärm egentligen!

Språkbruket är tämligen avancerat kan jag tycka, det finns visserligen en liten ordlista över en del uttryck och inriktningar i slutet men allt är inte förklarat. Dessutom känns det som att man behöver ha en hel del kunskap om ”svåra” ord innan man ger sig i kast med den här boken. Korrekturläsning hade verkligen behövts eftersom det på nästan varje uppslag finns minst ett eller ett par grammastiska fel, utelämnade ord eller besynnerlig ordföljd. Det är visserligen skrivet på akademisk svenska men det är inte orsaken. Det är helt enkelt slarvigt översatt från ett språk som inte riktigt fungerar på samma sätt som svenska. Dock kan jag inte hitta någon information om vem som egentligen har översatt, bara om fackgranskningen. Och den har jag ingen anledning att tvivla på.

Det boken framförallt ger mig är en hunger om att lära mig mer djupgående vad till exempel Platon, Sokrates, Wittgenstein eller Satre stod för. Den här boken skrapar lätt på ytan men jag kan tänka mig att det blir ännu intressantare med mer djupgående kunskaper.

1 kommentar:

  1. En bok som jag har i bokhyllan men som jag ännu inte kommit mig för att läsa.
    Kanske dags att göra något åt det.

    SvaraRadera