Översättning: Øyvind Vågen
Utgiven av Kalla Kulor Förlag
ISBN: 978-91-87049-09-5
Egentligen finns det två sätt jag
skulle vilja inleda den här recensionen på men det går ju inte ni får helt
enkelt hänga med genom båda. För det
första så blir resultatet av den här typen av biografier alltid den
samma. Jag menar biografier över musiker som sträcker sig över flera decennier.
Lusten att införskaffa varenda platta de har gjort för att skapa sig en ännu
tydligare helhetsbild än vad biografin redan ger. Jag är absolut inte obekant
med Black Sabbath, vare sig med Ozzy på sång eller Ronnie James Dio men det finns ändå plattor som jag verkligen inte
har någon som helst koll på och som tas upp i boken. Det finns också andra
sångare – Ian Gillan och Glenn Hughes som avverkas och jag har
ingen koll på hur de låter just med Black
Sabbath.
Men vänta! Det här är alltså inte
en biografi om Black Sabbath utan om
Tony Iommi, som väl vid det här
laget visserligen är så synonym man kan vara med bandet. Boken behandlar tidig
historia innan den tid då ens Black
Sabbath fanns och den behandlar också den tid efter bandets historia. Man ska
visserligen aldrig säga aldrig men Black
Sabbath verkar numera har sällat sig till dem som bara existerar på grund
av sina gamla meriter och åker runt och turnerar med klassiskt material. Kanske
inte riktigt som Bill Haley and His
Comets som fick spela Rock Around the Clock på
minnesfestivaler till döddagar men åt det hållet i alla fall.
Det innebär inte att historien
som berättas inte är intressant! Jag är personligen mindre intresserad av Iommis känsloliv, vilka fruar han har
haft och hur skilsmässorna har gått till, men det avverkas likväl. Det som är
intressant för mig är berättelserna om bandet Black Sabbath och för del delen hans egen musikaliska karriär. Man
får förstås ta del av den tidigare historien där Iommi klämmer av sen ett par fingertoppar i en maskin och således
har spelat med en typ av fingerborgar på fingrarna sedan dess. Snacka om att
vara dedicerad och inte ge upp trots motgångarna. Jag måste säga att jag är
grymt imponerad! Och det är förstås inte den enda motgången! Vi får ta del av
en process som sträcker sig över fyrtio år och som till slut renderar i en
stjärna på Walk of Fame i Birmingham och installation i rockens hall of fame!
En stor behållning är alla de
practical jokes som beskrivs och som spelats än den ena än den andra. Iommi har allt som oftast legat bakom
dem, åtminstone delvis, men han har också blivit utsatt ett antal gånger. En
stor del handlar också om droger men även om det verkar ha gått åt kopiösa
mängder kokain under vissa perioder är det aldrig beskrivet som något
destruktivt. Inte uttalat i alla fall men läser man mellan raderna menar Iommi helt klart att det är skönt att
äntligen vara fri från dem!
Boken skiljer sig lite från det
mesta annat som jag läst i biografiväg. Oftast är det så att artisten själv
inte riktigt har skrivit sin berättelse utan låtit någon annan göra det. Denna
någon får kanske sitt namn på boken omslag och försättsblad men de stor
bokstäverna tillfäller självklart stjärnan! Här känns det lite mer uppenbart
att det är ett samarbete mellan skribenten och Iommi. Det står till och med att det är ”berättat för” och boken
upplägg förstärker också. Den innehåller 90(!) kapitel som ibland är så korta
som ett par sidor och ibland längre men de behandlar en enda händelse. Det är
just detta som gör att jag får en ärlig känsla av historien. Det känns verkligen som att Iommi har varit närvarande och berättat
om olika händelser i karriären snarare än att någon annan gjort sina egna
efterforskningar. Enbart positivt alltså!
Men jag kan helt enkelt inte låta
bli att nämna korrekturläsningen. Framåt mitten är det så bedrövlig många fel
att jag nästan blir lite irriterad. Det känns helt enkelt som att man har
missat att gå igenom några sidor och slarvfel som ”sett” istället för ”sätt”
och liknande dyker upp. Jag tror till och med att det vara något namn som var
fel vid något tillfälle. Inget som borde påverka upplevelsen egentligen men jag
är lite känslig på den punkten. Inte för att jag någonsin korrekturläser själv
förstås…
Texten är också ganska liten,
vilket gör att läsglasögon helt enkelt är oumbärliga vid min ålder. Detta är
förstås heller inget som påverkar innehållet men det hade sannolikt gått
fortare för mig att ta mig igenom boken om texten har varit tydligare och
större. Men ska sanningen fram så hade jag också några lediga dager under min
semester då jag inte läste något alls så allt ska man verkligen inte skylla på
textstorleken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar