Översättning: Per Planhammar
Utgiven av Kalla Kulor Förlag
ISBN: 978-91-87049-06-4
Om det är någon rockbiografi jag har önskat mig så är det
den om Alice Cooper. Det finns
visserligen redan ett par skrivna sedan tidigare – Me Alice och Golfmonster,
som fortfarande går att skaffa för ett rimligt pris. Bägge står förstås på min
önskelista sedan länge men eftersom det trots allt är omständigare att läsa
böcker på ett annat språk än modersmålet har det inte blivit av att jag har
införskaffat någon av dem.
Hur som helst ställer den här ganska tidigt frågan om vad
Alice Cooper egentligen är, en man
en artist, ett band eller ett varumärke? Det är en befogad fråga eftersom Alice Cooper var ett band under sina
första år innan sångaren bröt sig ur och tog namnet med sig i och med soloplattan
Welcome
to My Nightmare 1975. Boken går ganska detaljerat in på de allra första
åren och för mig som känner att jag trots allt har rätt bra koll på karriären
är dessa bitar de mest intressanta. Men allt eftersom jag läser, och det är
ganska svårt att lägga ifrån sig boken, märker jag att ju längre framåt i
karriären jag kommer desto mer visade det sig att jag faktiskt inte visste.
Historien tar sig sedan framåt och ger detaljer som känns
oumbärliga samtidigt som de är väldigt ingående. Alkoholkonsumtion och
drogberoende, relationer bandet emellan, Glen
Buxtons frånfälle och allting däremellan. Det finns glädje och sorg och
ibland ett visst vemod men det är alltid hoppfullt skrivet. Hela tiden, liksom Alice Cooper, blickar biografin framåt.
Det är svårt att hitta negativa saker att skriva om, hela bokens existens är på
något sätt en våt dröm. Men skulle man leta skulle man hitta ett problem. Det
är nämligen så att ju närmare vår egen tid vi kommer desto fortare behandlas
den. Det blir färre och färre detaljer som nämns och det kan kanske till viss
del bero på att Alice Cooper var
mindre intressant vid denna tidpunkt men också att det helt enkelt inte finns
lika mycket mumsigheter att förmedla.
Jag hade också önskat att boken hade inkluderat
soloprojekt från de andra medlemmarna än Alice.
Det berörs visserligen under de tidigare åren, när splittringen blir ett
faktum, men vad som senare hänt på skivfronten är det tunt om. Michael Bruces projekt In My
Own Way berörs som hastigast och naturligtvis Billion Dollar Babies som bildades av de kvarvarande medlemmarna
när Alice gjorde Welcome
to my Nightmare. Neil Smiths
soloprojekt nämns i förbifarten och det är tydligt att Glen Buxton inte utforskade sina musikaliska barriärer bortom de
initiala åren med bandet. Inte heller Dennis Dunaways musikaliska aktiviteter
behandlas mer än ytligt men jag antar att det skulle behövas ett par 100 sidor
till i den redan drygt 400 hundra sidor tjocka boken för att kunna gå alla
originalmedlemmarna på djupet.
Med facit i hand får man säga att det bästa är bra nog
och att även om boken lanseras med föresatsen om att vara den sista stora rockklassikern
hoppas man att det kommer en fördjupning med allt om alla så småningom. Det
vore mumma för alla oss riktiga fanatiker! Alla andra lär få sitt lystmäte
tillfredställt i och med denna bibel!
Det ar dock diskuterats en del pinsamma fel som att han skulle blivit nykterist på 2000-talet så man kan hoppas på en reviderad/korrigerad andraupplaga. Kan inte bestämma mig för om jag ska avvakta eller införskaffa den nu.
SvaraRaderaJo visst kan man ifrågasätta fakta men så länge det inte läggs fram vederläggande bevis ser jag inte det som ett problem. Finns det fel ser jag givetvis gärna att boken revideras.
RaderaHej Tommy,
SvaraRaderaJag har gått igenom hela boken och skickat in över
100 fel till förlaget så de kan rätta dem. Jag tycker det är pinsamt att en så känd författare som Dave Thompson inte har kunnat låta någon faktagranska den innan den trycktes. Utan fel hade den varit så mycket bättre och i många fall rör det sig om enkla saker: Sonen Dashiel heter så efter författaren Dashiel Hammett, inte efter Damien i Omen.
Rob Halford är INTE med på Hey Stoopid. PMRC grundades av fyra kvinnor, inte tre.
Jag är så glad att jag inte slösade mina pengar på boken utan lånade den på biblioteket. Meningen med en biografi är väl att den ska spegla personens liv på rätt sätt? Det tycker jag inte boken gör när den är full av felaktigheter. Även diskografin innehåller felaktigheter.
Hälsningar
Maria Westin
Hittar man så många fel blir ju inte heller det övriga särskilt trovärdigt.
Radera