fredag 24 februari 2012

Elisabeth Schönbeck: Äldst, yngst eller mittemellan




Elisabeth Schönbeck: Äldst, yngst eller mittemellan
Utgiven av: Månpocket
ISBN: 978-91-7232-200-4

Jag blev rekommenderad den här boken av min äldre syster som påstod sig ha fått en och annan tankeställare genom att läsa den och dessutom närvara vid en av Elisabeth Schönbecks föreläsningar. Efter att ha läst boken kan jag inte annat än att hålla med! Det finns hur mycket sanningar som helst i den här boken och den som inte känner igen far antingen med osanningen eller förnekar sitt innersta. Jag vill inte påstå att jag känner igen alla egenskaper som jag – som lillebror – ska ha, men det är en hel del och det handlar ju heller inte om en exakt vetenskap där allting är svart eller vitt. Det finns gråskalor och saker som påverkar oss bortom syskonskarans påtryckningar.

Det här är alltså en bok som upplyser om vilken påverkan vår plats i syskonskaran har på oss. Men också vilken påverkan våra föräldrars plats i sin syskonskara har på oss. Elisabeth förklarar på ett tydligt sätt vad som händer med oss och varför det händer. Nästan lite för tydligt ibland eftersom jag upplever att åtminstone andra halvan av boken är en enda lång upprepning och innötning av vad som redan har konstaterats. Nu är jag ju i och för sig, enligt bokens definitioner, en otålig lillebror. Men jag motstod i alla fall frestelsen att hoppa direkt till avsnittet som behandlade mig.

I början av boken konstaterar Elisabeth, ganska ironiskt enligt min tolkning, att det naturligtvis är så att boken inte stämmer in på läsaren utan mer på personer i dess omgivning. Och det är förstås sant att man lägger märke till detaljer efter att ha fått inblick i hur det hela fungerar enligt författaren. Jag kan konstatera att flera av mina vänner, arbetskamrater och släktingar stämmer inte på beskrivningar och även om jag vet att de är endabarn, äldstabarn eller yngstabarn hade jag kunnat räkna ut det med hjälp av denna nyförvärvade kunskap i alla fall.

Det är nog detta som har varit den här boken allra största behållning för mig. Inte så mycket självinsikt, även om det finns en hel del av den varan också, utan snarare att förstå min omvärld. Varför vissa personer agerar som de gör. En del är irriterande lillgamla medan andra lägger allt för stor vikt vid, enligt mig, triviala detaljer. Jag inser förstås att det är min lillebrorsroll som ligger till grund för mycket av mitt synsätt och att det inte är någon slump att jag flyttade ihop med en storasyster. Den här boken har lärt mig mycket! Jag rekommenderar den starkt till alla som ingår i en syskonskara eller som är enda barnet. Jag rekommenderar den också till alla föräldrar som känner att de vill ha lite extra koll på det här med syskonens inbördes status och verkligen vill förstå vad som händer.

Jag köpte den för 35 spänn på Adlibris och den är verkligen värd vartenda öre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar