Översättning: Manne Svensson
Utgiven av: Månpocket
ISBN: 978-91-7232-256-1
Det här är rockbiografin som får alla andra att blekna!
Jag har förstås inte läst – alla – andra rockbiografier men av de jag har läst
är det här konungen! Det låter som en klyscha men det var faktiskt svårt att
lägga ifrån sig den. Mina kvällssessioner med boken sträckte ut sig till mer än
de några få sidor de brukar bli innan ögonen går i kors. Till och med när jag
var alldeles uttröttad redan innan fick jag ny energi av att läsa den här
boken.
Vad är så bra med den och hur skiljer den sig från andra
rockbiografier? Först av allt handlar den om ett band som inget annat – Metallica! Även om man inte är
intresserad av just det bandet är det skrivet på ett sådant sätt att det alltid
finns något nytt att förtälja. Men det som framförallt gör de knappt 500
sidorna till en sådan fröjd är djupet i berättelsen. Det är inte bara en biografi
över Metallica, om något annat band
eller artist nämns i förbifarten så får vi massor av bakgrundsinformation till
dem också.
Det är en bok som innehåller massor av fakta från tidigaste
tiden med Dave Mustaine och Ron McGovney, från tiden med Cliff Burton, Jason Newsted och Robert
Trujillo. Samt naturligtvis även utförlig historik över Kirk Hammet, James Hetfield och Lars
Ulrich förstås. Det är en hel del som är gammal skåpmat för ett fan som jag,
men det är också en hel del som är nytt för mig och som jag inte kände till
sedan tidigare. Framför allt när det gäller karriärval och hur drivande Lars Ulrich trots allt har varit genom
hela Metallicas karriär, motpolen
till den tillbakadragne och nästan introverte James Hetfield. Vi får veta vad som har drivet dem att bli de som
de är idag och vi får så pass mycket historik att vi fårstår varför deras
personligheter har utvecklats åt det håll som de faktiskt har.
Vi tar oss också igenom alla skivorna och analys varför
de låter som de gör, vilken inverkar Cliff
Burton hade på bandet, till och med långt efter sin död och hur de
förändrades efter succéalbumet som bär bandets namn men som allmänt kallas ”The Black Album”. Här är det frågan om
en hel del subjektiva åsikter från författaren och det är också här åsikterna
kan gå isär. Det är fakta att albumen låter på ett visst sätt men om de är bra
eller inte tycker jag kanske inte att man borde inkludera i en biografi som
denna. Författaren tycker att vissa låttitlar är tramsiga och vissa album dåliga.
Han har till exempel inget till övers för …and Justice For All som jag personligen tycker är ett av de bästa med bandet.
Låt vara att det inte finns någon bas på det, det är bra, långa och
komplicerade låtar som tilltalar. Men tydligen inte Mick Wall… Man får gärna ha olika åsikter, det är till och med en
nödvändighet för utveckling men man bör inte skriva om dem som om de vore
vedertagen sanning, då sparkar jag bakåt även om boken i övrigt är en riktig
toppbok.
Jag är heller inte särskilt överens med honom om den genre
han använder för att beskriva musiken. Enligt boken, och Mick Wall, är de två första plattorna – Kill ’Em All och Ride the Lightning Thrashalbum medan Master of Puppets utvecklats till att bli något mer. Det tycker inte jag. Min
uppfattning är snarare att de första två är speed metal album medan Master of Puppets för första gången
förflyttade Metallica till
thrashgenren. Inte för att det egentligen har någon betydelse vad man kallar
musikstilen för och alldeles oavsett mina invändningar mot boken var det den i särklass
intressantaste rockbiografin jag hittills har läst!
Rekommenderas till ALLA!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar