måndag 9 september 2013

Michael Faun – Six Pack o’ Strange Tales



Utgiven av: Sigill Förlag
Språk: Engelska
ISBN: 978-91-980831-2-5

Vi ska inte skräda orden. Vi ska inte hymla och hyckla. Det är i alla fall min åsikt och med det sagt kan jag konstatera att jag hade fruktansvärt svårt för den här boken. Jag tror inte att det är det engelska språket som krånglar till det men tanken att det är för målande skrivet slår mig. Det är lite för mycket prosa för historiernas eget bästa så att säga. Ska sanningen fram så har jag, precis efter att jag har läst ut den inte särskilt många minnen av någon av de sex historierna. Eller sju som det egentligen är eftersom det också finns en bonusberättelse med i boken.

Det är ganska korta noveller men det hindrar inte att jag fick kämpa för att ta mig igenom dem. Jag förstår mig inte riktigt på Michael Fauns sätt att skriva. Visserligen gillar jag krångliga meningsbyggnationer, jag skriver ju ofta själv så, men jag får inget sammanhang i det han skriver. Kanske beror det på att ämnena är udda att det är svårt att relatera till dem?


Det är som sagt korta noveller och ibland är de till och med uppdelade i delar eller kapitel. Lite onödigt kan jag tycka men det påverkar pausmöjligheterna i positivt i hög grad. Själva boken rymmer endast 88 sidor så det borde inte ta särskilt lång tid att ta sig igenom den egentligen. Men ett veckor blev det för min del, på tok för länge för en bok av den här tjockleken. Det här var inget för mig…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar